Lapland!!

Vakantie!! We vertrokken dinsdag 25 december vroeg, onze trein naar Stockholm vertrok namelijk om 7 uur. We reden door een prachtig wit landschap. Nu vond ik al dat er veel sneeuw lag, maar er lag nog meer op ons te wachten. Rond het middaguur kwamen we aan in Stockholm. Met volle bepakking liepen we naar het hostel. Het was leuk en makkelijk om er naar toe te lopen doordat ik al veel herkende van ons vorige bezoek aan Stockholm in oktober. Het enige verschil was de sneeuw! We hadden een hostel geboekt in het oude gedeelte van de stad. De kamer mochten we nog niet op, maar we konden gelukkig wel onze tassen kwijt. We liepen door Gamla stan, het oude gedeelte van de stad. Doordat het kerst is zijn er bijna geen musea open, gelukkig heeft de stad veel moois te bieden dus liepen we door het oude gedeelte en naar Skeppsholmen, een eilandje. Stockholm ligt zo’n 600 km noordelijker dan Malmö, dus hier werd het al rond 3 uur donker. Glad en donker, niet de beste combinatie dus ik gleed vol onderuit. Een prachtige grote blauwe plek op mijn dijbeen. Pijnlijk was het wel, maar gelukkig kon het niet de reis bederven. Voordat we naar een leuk Italiaans restaurantje gingen voor ons kerstdiner relaxten we nog even in het hostel. We aten heerlijk en uitgebreid, het was immers kerst!!

Op tweede kerstdag begonnen we ’s ochtends lekker rustig aan. Vandaag gelukkig weer dingen open. In Zweden wordt kerst vooral op de 24e gevierd. ’s Ochtends door de winkelstraat gelopen, veel souvenirwinkeltjes in geweest. Natuurlijk ook weer dingen gekocht. Daarna zijn we naar het theater gelopen. Ik had opgezocht dat de voorstelling Next to Normal speelde, deze voorstelling had ik ook in Nederland al gezien. Helaas was de voorstelling uitverkocht. Daarna zijn we vast een kijkje gaan nemen bij de opstap plaats voor het begin van de tour naar Lapland. We hadden wel zin om ’s avonds iets anders te gaan doen, dus namen we een kijkje bij de bioscoop. Er was een film die zich afspeelt in Stockholm, helaas in het Zweeds. Nou hebben we wel Zweeds geleerd, maar om een hele film te volgen is wel wat lastig. Dus besloten we om naar Life of Pi te gaan. De film was pas ’s avonds dus eerst nog een hele middag vullen met andere leuke dingen. We gingen lekker lunchen! Het was tenslotte tweede kerstdag. Vervolgens naar het architectuur museum, waar peperkoek bouwwerken tentoon werden gesteld. Deze bouwwerken zijn gewoon door mensen en kinderen gemaakt, het is ieder jaar een wedstrijd. Het rook daar lekker en er waren echt coole dingen gemaakt! Toen wat gedronken ergens en daarna naar het hostel gelopen. Voordat we om 9 uur naar de bioscoop gingen aten we wat. De film was Engels gesproken met Zweedse ondertiteling. Echt leuk om te zien hoeveel ik eigenlijk begrijp van de ondertiteling. Ook was er een stukje in de film in het Frans en Indisch, toen kwam mijn Zweedse kennis goed van pas, want ik kon gewoon de film volgen door de ondertiteling te lezen.

27 december het begin van onze Lapland trip! In het begin van de middag vertrok de bus, dus ’s ochtends liepen we nog een rondje door de stad. We gingen op tijd, dachten we, terug naar het hostel om de tassen te pakken. In het hostel werden we gebeld, de bus wou 10 minuten geleden al vertrekken. Wat bleek was dat zowel Ilse als ik ons allebei een uur hadden vergist, we hadden gewoon verkeerd op het blaadje gekeken, terwijl we dat formulier zo vaak bekeken hadden. We pakten alle spullen zo snel mogelijk en renden met alle bagage door het centrum van Stockholm. We hadden zo ontzettende mazzel dat ze op ons wachtten! Een halfuurtje te laat kon de bus toch vertrekken. Wat was ik blij toen we in de bus zaten. Heel erg stom dat we ons hadden vergist, maar gelukkig was het goed afgelopen! Er stond een lange busreis voor de boeg. Af en toe stopten we, tussendoor keken we filmpje en uiteindelijk proberen toch wat slaap te pakken.

Om 8 uur ’s ochtends kwamen we aan in Kiruna. Sneeuw overal waar je keek!! Nog nooit zoveel sneeuw in mijn leven gezien, hoe mooi!!!! Voordat we naar ons hostel gingen, kregen we een heerlijk ontbijt in een hotel. Na een korte rustpauze in het hostel werden we om half 11 rondgeleid door het stadje door onze reisleider. De stad Kiruna leeft van de mijnbouw. Doordat ze hun productie verder willen uitbreiden zal in de toekomst de stad moeten worden verplaatst. Ik vond het echt een raar idee, gewoon een stad verplaatsen. We liepen nog langs het oudste huis, het gemeente huis, een kerk en we eindigden in het winkel/restaurantjes gebied van de stad. Het weer hier was zo ontzettend bizar. Het is licht, maar je ziet alleen een rode gloed aan de horizon. Om 1 uur stond een hondesleetour en een tocht op de sneeuwscooter op het programma. We deden een extra dik pak over onze kleren al aan. Toen voelde ik me helemaal een mummie, zoveel kleren aan! We gingen als eerste op de slee een tocht maken. Wat een onwerkelijk gevoel. Zo ontzettend gaaf!! Echt heerlijk!! Halverwege na een kopje thee gingen we de rest van ons rondje afmaken door op een sneeuwscooter te rijden! Het was inmiddels als donker geworden. Echt een super gave ervaring!! Een top eerste dag in het prachtige Lapland.

De volgende dag gingen we weer ontbijten in het hotel, lekker en uitgebreid! Vandaag stonden er weer leuke activiteiten op het programma. Eerst gingen we de Sami’s bezoeken. Het oorspronkelijke nomadische volk dat in Lapland woont. Zij zijn de enige die rendieren mogen bezitten. Ze fokken ze en gebruiken zoveel mogelijk van het beest. Zelf hadden ze ook schoenen en handschoenen aan van rendiervel. Ook zagen we gelukkig nog levende rendieren. Na buiten te zijn geweest werd het toch wel koud en gingen we in een hut bij het vuur zitten. We kregen rendierboullion en een stukje brood met rendiervlees, lekker!! Voor de volgende activiteit moesten we weer een stukje in de bus zitten. We gingen naar het ijshotel. We kregen een rondleiding door de kerk, de bar en het hotel zelf. Er waren standaard kamers, maar ook kamers die ontworpen zijn door kunstenaars, erg mooi! Het ijshotel staat zover in het noorden omdat het water voor het ijs hier heel erg goed is. Het trekt erg veel toeristen, maar ik zou er echt nooit willen slapen. Het bezoek van een uurtje was meer dan genoeg! Bij de Sami’s hadden Ilse en ik meer trek gekregen in rendier, dus ’s avonds gingen we in het dorp uit eten.

Zondag vertrokken we al vroeg vandaag stond de reis naar onze tweede bestemming op het programma. De hele dag zaten we weer in de bus. Af en toe even stoppen dat is wel lekker. Rond 2 uur reden we de grens van Finland over. Voor het eerst van mijn leven in Finland. De busreis verder was niet heel bijzonder, een besneeuwde weg met daarnaast besneeuwde bomen. Om 7 uur in de avond kwamen we aan bij het hostel. Het avondeten werd verzorgd. ’s Avonds stond er nog wat leuks op het programma we gingen de sauna in. Heerlijk even uitzweten na zo’n dag in de bus. Maar alleen in de sauna zitten dat zat er niet in. Ga je in de sauna in Lapland dan moet je ook het ijskoude water buiten in. Ontzettend koud!! Maar ook heel verfrissend. Twee keer ben ik het water in geweest. Als laatste gingen we ook nog sneeuwengels maken. Liggen in de sneeuw voelde veel kouder aan dan in het water zelf te zijn geweest. Echt een heerlijke afsluiting van de dag.

Oudejaarsavond hadden we een dag rond het hostel. We konden vanuit het hostel verschillende activiteiten doen. Als eerste gingen we langlaufen. Nog nooit zoiets gedaan, ik vond het echt heel erg leuk!! Lekker buiten en door het bos. Ook gingen we nog met sneeuwschoenen, soort plastic tennisrackets, lopen en ijsvissen. Als er iets is wat ik raar vind is het wel vissen, helemaal ijsvissen. Maar goed ik wou alles ervaren, dus ook het vissen. Niemand ving natuurlijk wat. Als afsluiting van alle buitenactiviteiten gingen Ilse en ik nog lekker even de heuvel af sleeën. ’s Avonds stond er een 3 gangen diner op ons te wachten. We kregen echte Finse gerechten voorgeschoteld. Als voorgerecht kregen we zalmsoep, het hoofdgerecht rendier en als toetje vruchten gelei. We kregen er zelfs champagne bij!! Een super leuk en gezellig diner. Om 2012 goed te eindigen gingen we met z’n allen het bos in en gezellig rond het kampvuur zitten. Hoe bizar gewoon een oud en nieuw zonder oliebollen en vuurwerk!! Heel leuk om het zo op deze manier te vieren, maar de vertrouwde tradities die we thuis hebben zijn toch wel heel fijn en gezellig.

Op 1 januari 2013 stond weer een reis voor de boeg. We vertrokken rond half 12 vanuit het hostel naar Rovaniemi. Dit stadje ligt op de poolcirkel en hier is ook het dorp van de Kerstman. Om half 4 kwamen we hier aan. Als eerste gingen we de Kerstman bezoeken. Hij kon zelfs Nederlands praten. Hoe grappig het eerste wat ik in 2013 doe is de Kerstman bezoeken, te grappig!! Het postkantoor van de Kerstman is ook in dit dorp. De elven verzamelen en versturen hier alle brieven. Zelf ging ik ook een kaartje vanuit hier versturen. We zaten op de poolcirkel, het bewijs dat je hier echt bent geweest kon je krijgen. In mijn paspoort werd een stempel gezet, echt leuk! Om 6 uur gingen we weer de bus in. Er stond ons weer een nacht in de bus voor de boeg. De wegen waren heel erg besneeuwd dus de stops tussendoor waren korter om voorzichtig te kunnen rijden en ook nog op tijd te kunnen zijn. Naarmate we meer naar het zuiden reden werden de wegen gelukkig schoner.

Om 9 uur ’s ochtends kwamen we in Helsinki aan. Een gids gaf ons een rondleiding door de stad. Van te voren wist ik eigenlijk niet echt veel af van Finland. Het was daarom super leuk om zoveel informatie te krijgen. Ik dacht dat Finland heel erg leek op de andere Scandinavische landen, maar dat is niet echt zo. Ze hebben zo’n andere taal en andere dingen dat het land in mijn beleving meer lijkt op de Oost-Europese landen. Ik vond Helsinki echt een mooie en leuke stad. En door het bezoek aan Helsinki ben ik in alle hoofdsteden van de Scandinavische landen geweest! Om half 6 gingen we de boot op en vertrokken we weer naar Stockholm. Op de boot van alles te doen, maar eigenlijk was ik nogal moe. Dus na lekker tapas gegeten te hebben en op de boot rond te hebben gehangen lekker mijn bedje opgezocht.

Woensdag 3 januari 10 uur kwam de boot aan in Stockholm. Natuurlijk was Stockholm niet de eindbestemming en moesten we nog naar Malmö terug met de trein. Uiteindelijk kwamen we half 8 weer aan in het vertrouwde Malmö. Wat een heerlijke vakantie als afsluiting van deze geweldige tijd in Zweden is dit geweest. Nu nog genieten van de laatste dagen in Malmö!

This entry was posted in januari 2013. Bookmark the permalink.

3 Responses to Lapland!!

1. Elly says:

Hoi,
    Had de foto’s al via Facebook bekeken, meid wat een gave tijd heb je daar gehad.
    Heerlijk! Jammer dat het bijna voorbij is, maar thuis wachten ze ook op je hoor.
    Ook jammer, dat deze site plus de mooie foto’s verleden tijd zijn, maar meid, wie weet, waar je volgend jaar zit.:))
    Geniet nog ff van het witte landschap, want dat zul je hier niet zien, het lijkt wel lente.
    Ik zag van de week al een meerkoet met takjes heen en weer zwemmen om een nestje te bouwen, gek beestje, helemaal in de war door het weer.
    Groetjes Elly

2. Leo van de Nes says:

Hoi Iris,

Wat jammer dat er een einde gaat komen van je tijd daar in het hoge noorden.
    Ik heb wekelijks genoten van je blogs. Dank je wel om ons mee te laten genieten van deze ervaring.
    Geniet er nog even van de laatste dagen en een goede reis naar huis.

Groetjes van Joke en Leo

3. Venna says:

Ik verwacht gewoon elke week een blog 😉

Fijne reis, chick en ik zie jou vrijdag!! Xoxo