Sneeuw, Stage en ouders in Zweden

Maandag een lekker een vrije dag. Lekker even niet zoveel doen. Ik begon een beetje te werken aan mijn deel van het project, maar met al die sneeuw buiten kon ik niet binnen blijven zitten. Samen met Jennifer ging ik in de middag naar de haven. Lekker een stuk lang het witte sneeuw strand gelopen. Na een lekker kopje chocolademelk namen we de bus weer terug naar huis. ’s Avonds de lipdub film in elkaar gezet! Veel werk om alles zo mooi en goed mogelijk eruit te laten zien, maar het is gelukt!! Voor de gene die het resultaat nog niet gezien hebben: http://www.youtube.com/watch?v=kJ7YkIuVNIU

Dinsdagochtend ging ik stage lopen op een preschool in Malmö. Een preschool is in Nederland te vergelijken met het kinderdagverblijf. Ik liep mee bij een groep van kinderen 1 en 2 jaar oud. We werden warm en open ontvangen, nadat we te laat waren omdat het gebouw echt niet te vinden was. In de groep mochten we gewoon meedoen als ze een activiteit deden en als de kinderen zelf speelden observeerde ik of speelde ik lekker samen met de kinderen. Op deze jonge leeftijd begrijpen ze niet goed dat ik niet goed Zweeds spreek. Daar lag dus de uitdaging voor mij om Zweeds met de kinderen te praten. Een leuke uitdaging, lekker Zweedse kinderboeken voorlezen en proberen dingen tegen ze te zeggen. Met de sneeuw buiten konden we natuurlijk niet binnen blijven. Alle kinderen goed ingepakt en daarna op pad! Met de lunch eten ze in Zweden altijd warm. Dus ook met deze kids gezellig samen eten aan tafel. Op alle scholen hebben ze een keuken waar het eten vers wordt bereid, heerlijk eten dus!! Ik loop geen stage op een school met klassen en lessen, dus alles is heel vrij en gewoon lekker spelen met de kinderen. ’s Avonds voor de laatste keer naar zumba, echt heel leuk en gezellig om dat gedaan te hebben!! Toen ik thuis kwam was het vol in de keuken, we hadden namelijk internationaal diner. Iedereen had wat van zijn eigen land gemaakt. Ik schoof later aan omdat ik was gaan sporten, gelukkig nog wel wat over en voor het toetje was ik nog optijd!

Woensdag 5 december, Sinterklaas. Voordat ik naar school ging kon ik de Sinterklaaspakjes die ik van thuis had ontvangen natuurlijk niet ongeopend laten. Daarna weer een dag stage lopen. Veel verliep hetzelfde als de vorige dag. Wat wel heel leuk was, was toen een de andere leidster met een groep naar buiten ging bleef ik achter met een leidster en de oudste kinderen van de groep. Samen met hun gingen we ketting hangertjes kleien. Er werd aan mij gevraagd of ik de kinderen wilde filmen zodat ze later terug konden kijken hoe hun kleine motoriek is. We mochten weer lekker mee lunchen. Daarna veel boekjes voorgelezen en zelfs van de leidster een compliment over mijn Zweeds uitspraak! Aan het einde van de middag was er op de school een exit-seminar. Hier vertelden ze over hoe om te gaan met weer naar huis gaan. Wel grappig om dit alles te horen. Met terug fietsen was er helaas bij het fietsen een iets te glad stukje en viel ik van mijn fiets. Gelukkig niks ergs, alleen pijnlijk stuitje. ’s Avonds vierden wee met een groep Nederlanders Sinterklaas. We hadden lootjes getrokken en voor deze persoon een cadeautje en een gedicht gemaakt. Veel te veel lekkers natuurlijk op tafel. Het gaf wel echt een Sinterklaas gevoel, erg gezellig!

Donderdag laatste dag stage lopen. In de ochtend had ik eerst een poosje met Ilse haar groep meegelopen. Zij liep stage bij kinderen van 3, 4 en 5 jaar oud. In deze groep is het nog steeds veel vrij spelen, maar wel al met kleine soort van lesjes tussendoor. Na een uurtje ging ik weer naar mijn eigen groep om daar weer te spelen, Zweeds praten en rond te kijken. Na de stage lekker vrij dus ging ik met Lisa naar een schaatsbaantje in een park. Niet heel groot, maar toch even leuk om weer te doen. Na het schaatsen gingen we nog het centrum in, lopen over de kerstmarkt en eindigen met warme chocolade melk met marshmellows en slagroom!!

Vrijdag lekker vrij, wel lekker weer uitslapen na de afgelopen drie dagen stage gelopen te hebben. Na een rustige ochtend ging ik in de middag met Lisa de stad in. Winkeltje in en winkeltje uit. Het hele centrum doorgelopen en gefietst. Vrijdag avond hebben we lekker een avondje thuis in de keuken rond gehangen. Beetje kletsen en Lisa, Ilse en ik eindigden met mutsen breien om 1 uur ’s nachts.

Zaterdagochtend op naar Kopenhagen!! Papa en Mama zijn het weekend hier. Na toch een beetje vertraging door het barre weer waren we aan het begin van de middag in het centrum van Kopenhagen. Lopen door het centrum en heerlijk lunchen. We kwamen langs de kerstmarkt en de gekleurde huisjes. Daarna besloten we om een tour met de boot op het water van Kopenhagen te maken. Het was inmiddels al drie uur en de boottocht duurde een uurtje, dus we begonnen in het licht en eindigde de tocht in het donker. Toen we weer met beide benen aan de grond stonden liepen we langs het theater, hier was het druk en we gingen dus even binnen. Een half uurtje later begon de ballet voorstelling Doornroosje – Tornerose. Spontaan kochten we kaartjes voor deze voorstelling en genoten we van dit prachtige ballet. Voordat we naar Malmö gingen, gingen we nog lekker een hapje in Kopenhagen eten.

Zondagochtend ging ik lekker ontbijten bij papa en mama in het hotel! Na een rustig ontbijt trokken we alle warme kleren aan en gingen we lopen naar mijn huisje. Het sneeuwde maar we genoten van de wandeling. In mijn huisje lekker kopje thee en oliebollen, die mee waren gekomen uit Nederland. Na een poosje binnen gezeten te hebben namen we de bus naar het Malmöhus. In dit kasteel zitten verschillende tentoonstellingen van kinderspeelgoed tot de geschiedenis van het huis zelf, veel verschillende dingen, erg leuk! We liepen naar het centrum en gingen lekker een hapje eten. Moe van de hele dag bezig zijn gingen we lekker rustig in het hotel zitten en later ging ik weer naar mijn eigen huisje toe.

Maandagochtend weer lekker ontbijten in het hotel. Laatste dagje met mijn lieve oudertjes hier. We namen de bus naar het strand en gingen een wandeling maken over het witte strand terwijl het ook nog sneeuwde. Als sneeuwpoppen kwamen we een café binnen en warmden we weer op onder het genot van een warm drankje. We liepen verder langs de Turning torso en naar school. Na een bezoekje aan de bibliotheek gingen we het centrum weer in. Na eventjes gewinkeld te hebben gingen we naar het hotel koffers ophalen en naar het station. Een heel erg leuk weekend gehad!!

This entry was posted in december 2012. Bookmark the permalink.

3 Responses to Sneeuw, Stage en ouders in Zweden

1. Elly says:

Hoi,
    Mooi en leuk verhaal weer meid.
    Gezellig dat je vader en moeder zijn geweest.
    Verwacht je nog meer mensen die komen kijken in Zweden?
    Groetjes Elly

• iris says:

Hoi,
      Dankje voor je leuke reacties telkens!! Nee, nu komt er niemand meer langs, nog zelf genieten van de laatste weken hier.
      Liefs Iris

2. Venna says:

Je draagt de zelfgemaakte muts ook? Voortaan ga je ook maar zelf kleding naaien 😉